Wat is Mikzo?

Zelf de regie, met hulp waar nodig

In deze nieuwe app zijn alle inzichten rondom de Mikzo-vragenlijsten én de Mikzo-plannen overzichtelijk samengebracht op één centrale plek. Zo wordt het eenvoudiger om sturing te geven aan kwaliteit van zorg op basis van actuele gegevens.

Wat kun je verwachten van het Mikzo dashboard?

Met het vernieuwde Mikzo dashboard krijgt jouw organisatie onder andere inzicht in:

De zorgvraag

Uitgesplitst op domein en aandachtsgebied;

De actualiteit van Mikzo-vragenlijsten en Mikzo-plannen

Welke zijn verouderd en moeten opnieuw beoordeeld worden?

De planopbouw

Welke domeinen en aandachtsgebieden komen terug in de plannen?

Doeldefinities

Hoe vaak wordt in het plan gekozen voor 'verbeteren' of 'stabiliseren'?

Inzicht in actie: de
'Schijf van 5' centraal

In het planoverzicht wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de schijf van 5: de actie definities in het plan. Zo wordt zichtbaar op welke manier de cliënt wordt ondersteund bij zijn of haar zorgvraag. Deze informatie is tot op aandachtsgebied niveau te bekijken, organisatie breed, maar ook over verschillende locaties, waardoor je in één oogopslag ziet welke acties op welke gebieden worden ingezet.

Wat doe ik zelf? Welke hulpmiddelen of (zorg)technologie worden ingezet? Wat doet mijn familie of mantelzorg? Wat doet mijn sociale netwerk of andere instanties? Wat doet de professional?

Schijf van 5

Binnen Mikzo® werken we niet alleen met vijf domeinen en 32 zorggebieden, maar ook met de Schijf van 5. Dit model helpt om overzichtelijk te kijken naar wie welke rol heeft in de zorg en ondersteuning.

Deze vijf vragen zijn daarbij leidend:

  • Wat doe ik (cliënt) zelf?
  • Welke hulpmiddelen of (zorg)technologie worden ingezet?
  • Wat doet mijn familie of mantelzorg?
  • Wat doet mijn sociale netwerk of andere instanties?
  • Wat doet de professional?

Door steeds deze vragen te stellen, ontstaat een helder en evenwichtig beeld. De nadruk ligt op samenwerking en eigen regie: wat iemand zelf kan, blijft zoveel mogelijk in eigen handen, terwijl familie, netwerk en professionals aansluiten waar dat nodig is. Zo blijft de zorg persoonlijk, overzichtelijk en toekomstbestendig.

Cliënt zelf

1. Wat kan de cliënt zelf nog?

Doet alle dagelijkse handelingen zelfstandig. Er is geen hulp nodig, alleen soms advies.

Hulpmiddelen

2. Welke hulpmiddelen kunnen er worden ingezet?

Blijft zelfstandig dankzij hulpmiddelen zoals een rollator, medicijndispenser of alarmsysteem. Er is geen menselijke hulp nodig.

Mantelzorger(s)

3. Wat kan familie / mantelzorg?

Heeft naast hulpmiddelen structurele hulp van familie of vrienden nodig, bijvoorbeeld bij persoonlijke verzorging of dagelijkse begeleiding.

Sociaal netwerk

4. Wat kan het sociale netwerk / andere instanties?

Als mantelzorg niet toereikend is, wordt ondersteuning aangevuld met vrijwilligers, welzijnsorganisaties of lichte professionele zorg zoals wijkverpleging of dagbesteding.

Zorgprofessionals

5. Wat kan de professional?

Is grotendeels of volledig afhankelijk van professionele zorg, thuis of in een zorginstelling, met intensieve en multidisciplinaire begeleiding.

Deze website gebruikt cookies voor analytics. Lees ons privacy verklaring.